Global Kids

  • Home
  • 2023 Teatro Trono
  • Undervisning
    • Global Kids og verdensmålene
    • Interkulturelle kompetencer
  • Arkiv
    • 2022 Nafsi Kenya
      • Om Nafsi
      • Hvem kommer
      • Nafsi forestilling
      • Nafsi workshops
      • Program 2022
      • Kenya i undervisningen
      • Nyhedsbreve Nafsi 2022
      • Pressefotos
      • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond
    • 2019 Sosolya Uganda
      • Sosolya rapport 2019
      • Om Sosolya
      • Sosolyas orkester
      • Workshops og forestillinger
      • Hvem kommer
      • Bliv værtsfamilie
      • Undervisning om Uganda
    • 2019 Nafsi Kenya
      • Nafsi rapport 2019
      • Program i Danmark
      • Workshops og forestillinger
      • Undervisning i klimaforandringer
      • Kultur i undervisningen
      • Bliv værtsfamilie
      • Hvem kommer
      • Plakat og folder Nafsi Africa 2019
      • Film: Nafsi Youngsters 2019
    • 2017 STOP India
      • Om STOP India
      • “My revolution is dancing”
      • Hvem kommer
      • Workshops og forestilling
      • Program i Danmark
      • Fotos STOP India
      • Pressemeddelelse STOP India
      • STOP India i undervisningen
      • Rapport 2017
    • 2016 Nafsi Africa
      • 5 film fra Nafsi-turné 2016
      • Forestillingen TAKATAKA
      • Fra lærer til lærer
      • Nyhedsbreve
      • Folder & plakat
      • Mål 12 – ansvarligt forbrug og produktion
      • Pressemeddelelser Nafsi 2016
      • Rapport 2016
      • Skolefond 2015
      • Værtsfamilier
      • Nyhedsbreve
    • 2015 Teatro Trono
      • Stykket “Arriba El Alto”
      • Film: Vi bryder grænser ned
      • Nyt / presse
    • 2014 Nafsi
      • 7 film om de unges hverdag
      • Program 2014
      • Hvem kommer
      • Forestillinger og workshops
      • Nafsi 2014 – rapport fra besøg
    • 2013 COMPA Trono
    • 2013 Nablus Circus School
    • 2012 Phare Ponleu Selpak
    • 2010 Baobab
      • Min dag med Baobab-folket
      • Mine venner fra Ghana
    • 2008 M.U.K.A
    • 2005 Mobile Mini Circus
  • Om Global Kids
    • Om Global Kids
    • Donerer og partnere
  • Videoer
    • Teatro Trono i Bolivia
    • Nafsi Africa i Kenya 2022
    • Verdensvæggen i Kalundborg
    • Are you ready? 2019
    • Nafsi Youngsters 2019
    • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond 2017
    • Art in the street 2017
    • Stop India på højskole i Sønderborg 2017
    • 5 film fra Nafsi-turné 2016
    • Film om deltagerne 2016
    • Vi bryder grænser ned 2015
    • 7 film om de unges hverdag – Nafsi Kenya 2014
    • Et skub til hele skolen 2014
    • Nafsi Africa Acrobats show 2013
    • CIRCOmpa på besøg i Vestsjælland 2005
  • Nyt/presse
    • Presse/nyhedsbreve
    • Nafsi pressefotos
    • Sosolya fra Uganda på turne i Danmark
    • NY TURNE med Nafsi Youngsters i 2019
    • Udstilling – afrikanske mega-byer

Stykket “Arriba El Alto”

Se et uddrag af stykket opført i Bolivia.

 

Omtale af stykket på spansk: ARRIBA EL ALTO resumen

Udskrift af dialog: Arriba El Alto-dialogudskrift (spansk)

 

OP MED EL ALTO

senorita_13x11,1

Teaterstykket “Arriba El Alto” er en hyldest til Teatro Tronos hjemby El Alto. Stykket forsøger at indfange en by, der samtidig er et fænomen – et slumområde, et fattigt kvarter, et sted der har været glemt, men som på tyve år er vokset til en metropol. El Alto er kun 40 år gammel og huser allerede omkring en million mennesker.

Synopsis Et hav af huse dækker i dag det golde plateau vest for regeringssædet i La Paz, Bolivia. Engang var der kun nogle få byer langs jernbanelinjen La Paz – Oruro. De blev lidt efter lidt fyldt op af landmænd og minearbejdere, der med deres familier kom fra provinserne på jagt efter et bedre liv i udkanterne af de store byer.

Blandt de strandede er de to unge Victoria og Ángel, der mødes i byen. Begge har deres rødder i højlandets traditioner. Victoria går med ”pollera”, en lang plisseret nederdel, der er kendetegnende for indfødte kvinder. Teatro Trono gruppe_15x11Ángels familie kommer fra et af Bolivias mineområder. Hans far var minearbejder og har været med til at udvinde Andesbjergenes indvendige rigdomme.

De finder hinanden i byen El Alto, men på grund af omstændighederne får deres lykke ikke lov til at trives. Den unge Ángel skal være soldat og rejser til kasernen – sådan bliver man en mand, for i Bolivia, mener man, “at enhver mand bærer en lille soldat i sig selv”.

Victoria forsøger ihærdigt at få fodfæste på arbejdsmarkedet, men racisme forhindrer hendes karriere. Som ”chola” – indfødt i pollera – mislykkes jobsamtalen. Uden perspektiv og uden Ángel ved sin side oplever hun en identitetskrise. Hun er splittet mellem familiens traditioner og det moderne liv i byen. Hun lader sig Teatro Trono laengs_ensemble_15x10følge med strømmen og møder byen og dens mennesker:

  • en murer, der drømmer om at bygge sit eget hjem i moderne og vestlig stil
  • en buschauffør, der hver dag manøvrerer sit faldefærdig køretøj gennem de overbefolkede bjergkløfter mellem La Paz og El Alto blandt tusind andre minibusser i en sky af dieselos
  • markedskvinder og skopudsere
  • en tyv, der ønsker at lave hurtige penge, bliver fanget og næsten tævet ihjel.

De stræber alle efter en vestlig livsstil og forbinder materiale statussymboler med social avancement. Traditionerne til ære for ”Pachamama” – “Moder Jord” – er skubbet i baggrunden. Forfædrenes behov for at søge harmoni med naturen og i fællesskabet synes glemt.mineros_cholas_14x13,5 Først da præsidenten forsøger at sælge landet, vågner byens indbyggere og begynder at tænke over deres arv fra højlandet. Det kommer til oprør.

Victoria går på barrikaderne for at forhindre salg af landets naturgas. Her støder hun igen på Ángel. Som soldat, han er på den anden side, og han bliver bedt om at skyde på sit folk. Hvad skal han gøre?

Teatro Trono

Teatro Trono arbejder i sine værker med socialt relevante emner. Stykkerne bygger på satire, som overdrevne og ironiske billeder af hverdagen. I stykkerne bliver humor og drama fremført med en blanding af pantomime, klovneri og populært teater.

Baggrund

El Alto (”Højden”) ligger 4.000 meter o.h. over Bolivias administrative hovedstad La Paz. Titlen ”Arriba (Op med) El Alto” peger på det mærkværdige i El Alto udvikling: Landets vigtigste by er endelig på vej op af glemslen. I 2003 gav El Altos indbyggere det afgørende skub til en fornyelse af den bolivianske stat. For at bevare naturgassen på bolivianske hænder førte de krig mod den neoliberale præsident Gonzalo Sanchez de Lozado, der til sidst måtte søge eksil i Washington, og det banede vejen for landets første indfødte præsident Evo MoralTeatro Trono farben_15x10es.

Med støtte fra befolkningen i El Alto begyndte Morales regeringen at forny Bolivia. I Bolivia blev der i 2009 vedtaget en ny forfatning. For første gang fik landet en forfatning, der var forankret i de oprindelige folks rettigheder og i deres beskyttelse af Pachamama (Moder Natur).

Spor Media

Spor Media er en forening, der siden 1989 har arbejdet med kultur og visuel kommunikation.

Vi arbejder med en bred vifte af aktiviteter:

*produktion af dokumentarfilm
*filmdistribution
*produktion af webbaserede undervisningsmaterialer
*kulturformidling
*medieprojekter i Syd

Kontakt

Kontakt Global Kids: Tel: +45 20930036 - E-mail: info(at)globalkids.dk - Post: Elmegade 5, 1. sal, DK-2200 København N

FØLG OS

  • facebook
  • instagram

Søg

Tag Cloud

Africa Afrika akrobater akrobatik Bolivia cirkus COMPA CulPeer4Change dans dansere El Alto gadebørn Global Kids IHS Indien KCC Kenya Megabyer menneskehandel Murmalerier Nafsi Nafsi Africa Nafsi Africa Acrobats Nairobi program School fund skole. Kenya STOP STOP India Tanzania teater Teatro Trono Turning Tables Udstilling Verdensmål Vi bryder grænser ned

Copyright © 2014 · Global Kids