Global Kids

  • Home
  • 2023 Teatro Trono
  • Undervisning
    • Global Kids og verdensmålene
    • Interkulturelle kompetencer
  • Arkiv
    • 2022 Nafsi Kenya
      • Om Nafsi
      • Hvem kommer
      • Nafsi forestilling
      • Nafsi workshops
      • Program 2022
      • Kenya i undervisningen
      • Nyhedsbreve Nafsi 2022
      • Pressefotos
      • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond
    • 2019 Sosolya Uganda
      • Sosolya rapport 2019
      • Om Sosolya
      • Sosolyas orkester
      • Workshops og forestillinger
      • Hvem kommer
      • Bliv værtsfamilie
      • Undervisning om Uganda
    • 2019 Nafsi Kenya
      • Nafsi rapport 2019
      • Program i Danmark
      • Workshops og forestillinger
      • Undervisning i klimaforandringer
      • Kultur i undervisningen
      • Bliv værtsfamilie
      • Hvem kommer
      • Plakat og folder Nafsi Africa 2019
      • Film: Nafsi Youngsters 2019
    • 2017 STOP India
      • Om STOP India
      • “My revolution is dancing”
      • Hvem kommer
      • Workshops og forestilling
      • Program i Danmark
      • Fotos STOP India
      • Pressemeddelelse STOP India
      • STOP India i undervisningen
      • Rapport 2017
    • 2016 Nafsi Africa
      • 5 film fra Nafsi-turné 2016
      • Forestillingen TAKATAKA
      • Fra lærer til lærer
      • Nyhedsbreve
      • Folder & plakat
      • Mål 12 – ansvarligt forbrug og produktion
      • Pressemeddelelser Nafsi 2016
      • Rapport 2016
      • Skolefond 2015
      • Værtsfamilier
      • Nyhedsbreve
    • 2015 Teatro Trono
      • Stykket “Arriba El Alto”
      • Film: Vi bryder grænser ned
      • Nyt / presse
    • 2014 Nafsi
      • 7 film om de unges hverdag
      • Program 2014
      • Hvem kommer
      • Forestillinger og workshops
      • Nafsi 2014 – rapport fra besøg
    • 2013 COMPA Trono
    • 2013 Nablus Circus School
    • 2012 Phare Ponleu Selpak
    • 2010 Baobab
      • Min dag med Baobab-folket
      • Mine venner fra Ghana
    • 2008 M.U.K.A
    • 2005 Mobile Mini Circus
  • Om Global Kids
    • Om Global Kids
    • Donerer og partnere
  • Videoer
    • Teatro Trono i Bolivia
    • Nafsi Africa i Kenya 2022
    • Verdensvæggen i Kalundborg
    • Are you ready? 2019
    • Nafsi Youngsters 2019
    • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond 2017
    • Art in the street 2017
    • Stop India på højskole i Sønderborg 2017
    • 5 film fra Nafsi-turné 2016
    • Film om deltagerne 2016
    • Vi bryder grænser ned 2015
    • 7 film om de unges hverdag – Nafsi Kenya 2014
    • Et skub til hele skolen 2014
    • Nafsi Africa Acrobats show 2013
    • CIRCOmpa på besøg i Vestsjælland 2005
  • Nyt/presse
    • Presse/nyhedsbreve
    • Nafsi pressefotos
    • Sosolya fra Uganda på turne i Danmark
    • NY TURNE med Nafsi Youngsters i 2019
    • Udstilling – afrikanske mega-byer

Global Kids og verdensmålene

Global Kids kulturgrupper fra lande i det globale Syd arbejder alle med FNs verdensmål, der bliver et indholdsmæssigt omdrejningspunkt for kulturmøderne. Global Kids udarbejder så vidt muligt undervisningsmaterialer, der kan bruges i undervisningen. Se for eksempel Nafsi og klimaforandringerne 2019   

I arbejdet med verdensmålene lærer eleverne at tage stilling til deres eget liv og får viden om livsforhold for mennesker i det globale Syd. Samtidig får eleverne en forståelse af, hvordan de som globale medborgere er en del af både problemet og løsningen på verdens udfordringer. Færdigheder, viden og kompetencer relateret til globale forhold er forankret i de enkelte fag i folkeskolen.

ERFARINGER 2019
Mange af eleverne gav efter besøget fra Kenya i 2019 udtryk for, at de har opnået en større bevidsthed om FN’s verdensmål, og ikke mindst om den forskel de selv kan være med til at gøre for deres omverden. Besøget fra Nafsi skabte dialog og refleksion om hvad, der sker med klima og miljø rundt om i verden. Det kan være med til at gøre noget abstrakt og fjernt meget nærværende for eleverne.

Der er utallige måder, hvorpå man kan inddrage verdensmålene i undervisningen. På en friskole i Sønderjylland gav læreren hver af sine elever i 7. og 8. klasse en opgave som forberedelse til besøget fra Nafsi i 2019. De fik hvert et verdensmål, som de skulle undersøge og indsamle viden om.  Desuden skulle de fortælle om egne forventninger/forhåbninger til hvad der kan gøres inden for hvert verdensmål. På en anden skole fik eleverne til opgave at undersøge, hvad der sker med borgernes affald og forberede en ’affaldstur’ – på engelsk – for gæsterne fra Kenya.

LINKS TIL VERDENSMÅL I UNDERVISNINGEN

  • Verdenstimen: Masser af ideer og forslag til undervisningsforløb og materialer i mange fag og på forskellige niveauer.
  • Hele verden i skole.: Oxfam/Ibis’s hjemmeside til folkeskolen med gennemgang af verdensmålene, power points, film m.v.
  • Verdens bedste nyheder:Uddybende beskrivelser af de enkelte mål – på engelsk.
  • Verdensmålene: UNDP, Globale gymnasier og MS er gået sammen om denne hjemmeside til ungdomsuddannelserne. Der er introduktioner på dansk, men filmene er på engelsk.
  • MS om Verdensmål: En PDF-fil med en gennemgang af målene og forskellige personers og organisationers bud på hvordan Danmark kan bidrage til realiseringen af målene.

Spor Media

Spor Media er en forening, der siden 1989 har arbejdet med kultur og visuel kommunikation.

Vi arbejder med en bred vifte af aktiviteter:

*produktion af dokumentarfilm
*filmdistribution
*produktion af webbaserede undervisningsmaterialer
*kulturformidling
*medieprojekter i Syd

Kontakt

Kontakt Global Kids: Tel: +45 20930036 - E-mail: info(at)globalkids.dk - Post: Elmegade 5, 1. sal, DK-2200 København N

FØLG OS

  • facebook
  • instagram

Søg

Tag Cloud

Africa Afrika akrobater akrobatik Bolivia cirkus COMPA CulPeer4Change dans dansere El Alto gadebørn Global Kids IHS Indien KCC Kenya Megabyer menneskehandel Murmalerier Nafsi Nafsi Africa Nafsi Africa Acrobats Nairobi program School fund skole. Kenya STOP STOP India Tanzania teater Teatro Trono Turning Tables Udstilling Verdensmål Vi bryder grænser ned

Copyright © 2014 · Global Kids