Global Kids

  • Home
  • 2025 Nafsi fra Kenya
    • Om turné 2025
    • Hvem kommer
    • Forestilling og scenekrav
    • Om Nafsi
    • Nafsi PR
  • 2023 Teatro Trono Bolivia
    • Om Teatro Trono
    • Hvem kommer 2023
    • Forestilling 2023
    • Workshops 2023
    • Bolivia i undervisningen
    • Presse Teatro Trono
    • Program 2023
    • Nyhedsbreve Teatro Trono 2023
    • Rapport fra turné 2023
  • Undervisning
    • Nafsis Skolefomd
    • Kenya og SDGs
    • Interkulturelle kompetencer
  • Arkiv
    • Visum til Nafsi
    • 2022 Nafsi Kenya
      • Rapport 2022
      • Hvem kommer
      • Nafsi forestilling
      • Nafsi workshops
      • Program 2022
      • Kenya i undervisningen
      • Nyhedsbreve Nafsi 2022
      • Pressefotos
      • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond
    • 2019 Sosolya Uganda
      • Sosolya rapport 2019
      • Om Sosolya
      • Sosolyas orkester
      • Workshops og forestillinger
      • Hvem kommer
      • Bliv værtsfamilie
      • Undervisning om Uganda
    • 2019 Nafsi Kenya
      • Nafsi rapport 2019
      • Program i Danmark
      • Workshops og forestillinger
      • Undervisning i klimaforandringer
      • Kultur i undervisningen
      • Bliv værtsfamilie
      • Hvem kommer
      • Plakat og folder Nafsi Africa 2019
      • Film: Nafsi Youngsters 2019
    • 2017 STOP India
      • Om STOP India
      • “My revolution is dancing”
      • Hvem kommer
      • Workshops og forestilling
      • Program i Danmark
      • Fotos STOP India
      • Pressemeddelelse STOP India
      • STOP India i undervisningen
      • Rapport 2017
    • 2016 Nafsi Africa
      • 5 film fra Nafsi-turné 2016
      • Forestillingen TAKATAKA
      • Fra lærer til lærer
      • Nyhedsbreve
      • Folder & plakat
      • Mål 12 – ansvarligt forbrug og produktion
      • Pressemeddelelser Nafsi 2016
      • Rapport 2016
      • Skolefond 2015
      • Værtsfamilier
      • Nyhedsbreve
    • 2015 Teatro Trono
      • Stykket “Arriba El Alto”
      • Film: Vi bryder grænser ned
      • Nyt / presse
    • 2014 Nafsi
      • 7 film om de unges hverdag
      • Program 2014
      • Hvem kommer
      • Forestillinger og workshops
      • Nafsi 2014 – rapport fra besøg
    • 2013 COMPA Trono
    • 2013 Nablus Circus School
    • 2012 Phare Ponleu Selpak
    • 2010 Baobab
      • Min dag med Baobab-folket
      • Mine venner fra Ghana
    • 2008 M.U.K.A
    • 2005 Mobile Mini Circus
  • Om Global Kids
    • Om Global Kids
    • Donerer og partnere
  • Videoer
    • Film: WILD WALLS
    • MY PLANET
    • Film: Teatro Trono i Bolivia
    • Nafsi Africa i Kenya 2022
    • Verdensvæggen i Kalundborg
    • Are you ready? 2019
    • Nafsi Youngsters 2019
    • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond 2017
    • Art in the street 2017
    • Stop India på højskole i Sønderborg 2017
    • 5 film fra Nafsi-turné 2016
    • Film om deltagerne 2016
    • Vi bryder grænser ned 2015
    • 7 film om de unges hverdag – Nafsi Kenya 2014
    • Et skub til hele skolen 2014
    • Nafsi Africa Acrobats show 2013
    • CIRCOmpa på besøg i Vestsjælland 2004

Min dag med Baobab-folket

Lukas går i 6.A i Vig Skole. Han skriver her om, hvordan det var at have besøg af Baobab fra Ghana en dag i november 2010. Dagen bød først på workshops med 5.-6.-klasse og bagefter en forestilling for hele skolen.

“Dagen startede med, at jeg mødte op i skolen. Vi skulle møde folk, som kom fra Ghana. Det var meget spændende, og vi var forberedt på, at de ikke kunne tale dansk. Da de kom, skulle vi lære at spille på trommer ligesom dem eller lære at danse. Jeg valgte at spille på tromme, det gjorde de fleste drenge på nær Nicolai fra 6. klasse og Micki fra 5. klasse også.

Da vi kom ind og skulle spille på trommer, skulle vi sidde på nogle stole, der dannede en rundkreds. Det tog lidt tid, før vi kom i gang, men da vi så endelig kom i gang, skulle vi lære nogle simple rytmer, og de gjorde, at vi til sidst dannede en god rytme. Efterhånden begyndte vi at lære sværere og sværere rytmer, så det til sidst lød rigtig godt.”

Elever overtog tolkningen

“De havde selvfølgelig også en tolk med, som oversatte det, de sagde, så vi kunne forstå det. Men efter pausen skulle tolken noget, så derfor spurgte han på engelsk, om der var nogen, som kunne forstå engelsk og oversætte det. Det kunne Mikkel og jeg fra klassen, så det endte med, at vi oversatte de ting, han prøvede at lære os. Til sidst blev Mikkel og jeg rigtig gode venner med Derrick, og jeg fik nogle gode samtaler med ham. Vi snakkede bl.a. om, hvor hans familie boede. De boede så i hovedstaden i centrum i Ghana.

Efter at alle havde lært at spille på tromme eller danse, så lavede vi en fælles koncert for hinanden, hvor dem som havde lært at danse viste det for trommeholdet, og bagefter viste trommeholdet deres musik for danseholdet.”

Forestilling
“Derefter holdt vi en pause, hvor vi fik lidt mad. Sidst på dagen skulle Baobab-folket lave deres koncert for hele skolen. Det, de spillede, var rigtig godt og det var meget højt, men det lød godt. Danseholdet dansede også godt til musikken. Alt i alt var det rigtig sjovt at have Baobab–folket på besøg.

Lukas Simonsen. 6A

Spor Media

Spor Media er en forening, der siden 1979 har arbejdet med kultur og visuel kommunikation.

Vi arbejder med en bred vifte af aktiviteter:

*produktion af dokumentarfilm
*filmdistribution
*produktion af webbaserede undervisningsmaterialer
*kulturformidling
*kultur- og medieprojekter i Syd

Kontakt

Kontakt Global Kids: Tel: +45 20930036 – E-mail: info(at)globalkids.dk – Post: Elmegade 5, 1. sal, DK-2200 København N

FØLG OS

  • facebook
  • instagram

Søg

Tag Cloud

Africa Afrika akrobater akrobatik Bolivia C4C cirkus COMPA CulPeer4Change dans dansere El Alto gadebørn Global Kids IHS Indien Kalundborg KCC Kenya klima Klimaforandringer Megabyer menneskehandel Murmalerier Nafsi Nafsi Africa Nafsi Africa Acrobats Nairobi program School fund skole. Kenya STOP STOP India Tanzania teater Teatro Trono Turning Tables Udstilling Verdensmål Vi bryder grænser ned

Copyright © 2014 · Global Kids