Der er et stigende behov for at vi forholder os til en verden, hvor der er flere verdenssyn end dem, vi er vokset op med, og interkulturelle kompetencer er en forudsætning for, at eleverne vokser op som fremtidige verdensborgere. Med Global Kids oplever mange deltagere, at verden bliver mindre. Børn og unge møder fremmede kulturer i øjenhøjde, med åbenhed og uden fordomme. Kendskabet til – eller ligefrem venskabet med – jævnaldrende fra helt andre livsvilkår udvikler elevernes empati og globale forståelse. De bliver bedre til sprog og til kritisk stillingtagen til mediernes udlægning af ’os og dem’.
Global Kids udarbejder forslag til, hvordan man sammen i klassen kan forberede sig på kulturmødet. Se eksempel Kultur i undervisningen fra 2019.
Når vi forsøger at vurdere, hvor meget Global Kids styrker elevernes interkulturelle kompetencer, ser vi på:
- Evnen til at kommunikere.
- Evnen til at anvende IT interaktivt.
- Evnen til at sætte sig i andres sted.
- Evnen til at indgå i nye grupper og at kunne samarbejde
med nogen med en anden baggrund. - Evnen til at kunne handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer.
1. Evnen til at kommunikere:
Som oftest er det fælles sprog engelsk, og det er ofte en øjenåbner for de danske elever at opleve, at de rent faktisk er så gode, at deres sprogkundskaber kan bruges. Og mange oplever, at man godt kan kommunikere uden at have et meget fælles sprog
Jeg har haft Elizabeth og Emma boende, og det har været spændende at få udviklet mit sprog så jeg skulle sige noget på engelsk i stedet for dansk. Det var udfordrende, men det var fedt og jeg ville gerne prøve det igen.
Elev, 5.kl.
Der er stor forskel på eleverne, nogle kan en hel masse engelsk og andre kan ingenting. Det gode ved besøget fra Nafsi er, at man ikke altid behøver at tale for at kunne kommunikere.
Lærer, Kalundborg
2. Evnen til at anvende IT interaktivt:
Når skolerne får besøg bruger eleverne ofte IT til introduktion og til workshops. De laver powerpoint præsentationer og videodagbøger. Og mange af dem kommunikerer efterfølgende med deres nye venner via sociale medier.
3. Evnen til at sætte sig i andres sted:
Fra skolens side var det vigtigt at give eleverne den oplevelse og den mulighed at få nogen hjem, som er fra en helt anden verden. Det er ikke fordi de skal sætte ting i perspektiv som fx at sætte pris på at de har mad på bordet hver dag, men mere for lige at stikke fingeren i jorden en gang i mellem og lige mærke efter at verden den er faktisk ikke særlig stor, men der er kæmpe forskelle, og det er derfor er det utrolig rart for børnene at se, at deres jævnaldrene fra et helt andet land har en helt anden hverdag. Lærer, Sydals
4. Evnen til at indgå i nye grupper og at kunne samarbejde med nogen med en anden baggrund.
De danske elever bliver inddraget i gæsternes workshops, og ofte gør de ting, de ellers aldrig ville gøre – og de gør det sammen.
Det har været sjovt at lære de nye mennesker at kende, og få nye venner. (…) Nafsi har lært mig at turde tage chancer, og de har fået mig til at tænke over, om jeg skal gøre noget når jeg har den rette alder, for at kunne hjælpe andre mennesker.
Elev, 5.kl
5. Evnen til at kunne handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer:
For mange elever er et Global Kids besøg grænseoverskridende. De gør ting, der aldrig tidligere har prøvet før og med en intensitet og energi, de ikke er vant til. De agerer i uforudsigelige situationer, idet hverken lærere eller elever på forhånd ved, hvad der skulle ske i det direkte møde med børn og unge fra en anden kultur.