Global Kids

  • Home
  • 2023 Teatro Trono
  • Undervisning
    • Global Kids og verdensmålene
    • Interkulturelle kompetencer
  • Arkiv
    • 2022 Nafsi Kenya
      • Om Nafsi
      • Hvem kommer
      • Nafsi forestilling
      • Nafsi workshops
      • Program 2022
      • Kenya i undervisningen
      • Nyhedsbreve Nafsi 2022
      • Pressefotos
      • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond
    • 2019 Sosolya Uganda
      • Sosolya rapport 2019
      • Om Sosolya
      • Sosolyas orkester
      • Workshops og forestillinger
      • Hvem kommer
      • Bliv værtsfamilie
      • Undervisning om Uganda
    • 2019 Nafsi Kenya
      • Nafsi rapport 2019
      • Program i Danmark
      • Workshops og forestillinger
      • Undervisning i klimaforandringer
      • Kultur i undervisningen
      • Bliv værtsfamilie
      • Hvem kommer
      • Plakat og folder Nafsi Africa 2019
      • Film: Nafsi Youngsters 2019
    • 2017 STOP India
      • Om STOP India
      • “My revolution is dancing”
      • Hvem kommer
      • Workshops og forestilling
      • Program i Danmark
      • Fotos STOP India
      • Pressemeddelelse STOP India
      • STOP India i undervisningen
      • Rapport 2017
    • 2016 Nafsi Africa
      • 5 film fra Nafsi-turné 2016
      • Forestillingen TAKATAKA
      • Fra lærer til lærer
      • Nyhedsbreve
      • Folder & plakat
      • Mål 12 – ansvarligt forbrug og produktion
      • Pressemeddelelser Nafsi 2016
      • Rapport 2016
      • Skolefond 2015
      • Værtsfamilier
      • Nyhedsbreve
    • 2015 Teatro Trono
      • Stykket “Arriba El Alto”
      • Film: Vi bryder grænser ned
      • Nyt / presse
    • 2014 Nafsi
      • 7 film om de unges hverdag
      • Program 2014
      • Hvem kommer
      • Forestillinger og workshops
      • Nafsi 2014 – rapport fra besøg
    • 2013 COMPA Trono
    • 2013 Nablus Circus School
    • 2012 Phare Ponleu Selpak
    • 2010 Baobab
      • Min dag med Baobab-folket
      • Mine venner fra Ghana
    • 2008 M.U.K.A
    • 2005 Mobile Mini Circus
  • Om Global Kids
    • Om Global Kids
    • Donerer og partnere
  • Videoer
    • Teatro Trono i Bolivia
    • Nafsi Africa i Kenya 2022
    • Verdensvæggen i Kalundborg
    • Are you ready? 2019
    • Nafsi Youngsters 2019
    • Nafsis Skole- og Uddannelsesfond 2017
    • Art in the street 2017
    • Stop India på højskole i Sønderborg 2017
    • 5 film fra Nafsi-turné 2016
    • Film om deltagerne 2016
    • Vi bryder grænser ned 2015
    • 7 film om de unges hverdag – Nafsi Kenya 2014
    • Et skub til hele skolen 2014
    • Nafsi Africa Acrobats show 2013
    • CIRCOmpa på besøg i Vestsjælland 2005
  • Nyt/presse
    • Presse/nyhedsbreve
    • Nafsi pressefotos
    • Sosolya fra Uganda på turne i Danmark
    • NY TURNE med Nafsi Youngsters i 2019
    • Udstilling – afrikanske mega-byer

Interkulturelle kompetencer

Der er et stigende behov for at vi forholder os til en verden, hvor der er flere verdenssyn end dem, vi er vokset op med, og interkulturelle kompetencer er en forudsætning for, at eleverne vokser op som fremtidige verdensborgere. Med Global Kids oplever mange deltagere, at verden bliver mindre. Børn og unge møder fremmede kulturer i øjenhøjde, med åbenhed og uden fordomme. Kendskabet til – eller ligefrem venskabet med – jævnaldrende fra helt andre livsvilkår udvikler elevernes empati og globale forståelse. De bliver bedre til sprog og til kritisk stillingtagen til mediernes udlægning af ’os og dem’.

Global Kids udarbejder forslag til, hvordan man sammen i klassen kan forberede sig på kulturmødet. Se eksempel Kultur i undervisningen fra 2019. 

Når vi forsøger at vurdere, hvor meget Global Kids styrker elevernes interkulturelle kompetencer, ser vi på:

  1. Evnen til at kommunikere.
  2. Evnen til at anvende IT interaktivt.
  3. Evnen til at sætte sig i andres sted.
  4. Evnen til at indgå i nye grupper og at kunne samarbejde
    med nogen med en anden baggrund.
  5. Evnen til at kunne handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer.

1. Evnen til at kommunikere:
Som oftest er det fælles sprog engelsk, og det er ofte en øjenåbner for de danske elever at opleve, at de rent faktisk er så gode, at deres sprogkundskaber kan bruges. Og mange oplever, at man godt kan kommunikere uden at have et meget fælles sprog

Jeg har haft Elizabeth og Emma boende, og det har været spændende at få udviklet mit sprog så jeg skulle sige noget på engelsk i stedet for dansk. Det var udfordrende, men det var fedt og jeg ville gerne prøve det igen.
Elev, 5.kl.

Der er stor forskel på eleverne, nogle kan en hel masse engelsk og andre kan ingenting. Det gode ved besøget fra Nafsi er, at man ikke altid behøver at tale for at kunne kommunikere.
Lærer, Kalundborg

2. Evnen til at anvende IT interaktivt:
Når skolerne får besøg bruger eleverne ofte IT til introduktion og til workshops. De laver powerpoint præsentationer og  videodagbøger. Og mange af dem kommunikerer efterfølgende med deres nye venner via sociale medier. 

3. Evnen til at sætte sig i andres sted:

Fra skolens side var det vigtigt at give eleverne den oplevelse og den mulighed at få nogen hjem, som er fra en helt anden verden. Det er ikke fordi de skal sætte ting i perspektiv som fx at sætte pris på at de har mad på bordet hver dag, men mere for lige at stikke fingeren i jorden en gang i mellem og lige mærke efter at verden den er faktisk ikke særlig stor, men der er kæmpe forskelle, og det er derfor er det utrolig rart for børnene at se, at deres jævnaldrene fra et helt andet land har en helt anden hverdag. Lærer, Sydals

4. Evnen til at indgå i nye grupper og at kunne samarbejde med nogen med en anden baggrund.

De danske elever bliver inddraget i gæsternes workshops, og ofte gør de ting, de ellers aldrig ville gøre – og de gør det sammen. 

Det har været sjovt at lære de nye mennesker at kende, og få nye venner. (…) Nafsi har lært mig at turde tage chancer, og de har fået mig til at tænke over, om jeg skal gøre noget når jeg har den rette alder, for at kunne hjælpe andre mennesker.
Elev, 5.kl

5. Evnen til at kunne handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer: 

For mange elever er et Global Kids besøg grænseoverskridende. De gør ting, der aldrig tidligere har prøvet før og med en intensitet og energi, de ikke er vant til. De agerer i uforudsigelige situationer, idet hverken lærere eller elever på forhånd ved, hvad der skulle ske i det direkte møde med børn og unge fra en anden kultur.

Spor Media

Spor Media er en forening, der siden 1989 har arbejdet med kultur og visuel kommunikation.

Vi arbejder med en bred vifte af aktiviteter:

*produktion af dokumentarfilm
*filmdistribution
*produktion af webbaserede undervisningsmaterialer
*kulturformidling
*medieprojekter i Syd

Kontakt

Kontakt Global Kids: Tel: +45 20930036 - E-mail: info(at)globalkids.dk - Post: Elmegade 5, 1. sal, DK-2200 København N

FØLG OS

  • facebook
  • instagram

Søg

Tag Cloud

Africa Afrika akrobater akrobatik Bolivia cirkus COMPA CulPeer4Change dans dansere El Alto gadebørn Global Kids IHS Indien KCC Kenya Megabyer menneskehandel Murmalerier Nafsi Nafsi Africa Nafsi Africa Acrobats Nairobi program School fund skole. Kenya STOP STOP India Tanzania teater Teatro Trono Turning Tables Udstilling Verdensmål Vi bryder grænser ned

Copyright © 2014 · Global Kids