Ghana: Unge holder fast i kulturelle rødder
De 13 unge ghanesere, der i 2010 gæstede Danmark med deres kulturgruppe, bevæger sig mellem tradition og modernitet. I danske skoler og kulturcentre viste de mest den ghanesiske traditionen, for det moderne er næsten ens overalt i verden…. Hip-hop, funk eller diskodans – alt sammen appellerer til teenagere med lyst til at bruge kroppen. Det er urbane danse, der har deres udspring i vestlige storbyer.
Derfor ønsker kulturprojektet Baobab i Ghana, at børn og unge skal lære de traditionelle ghanesiske danse. For at de gamle danse ikke går i glemmebogen, og så den unge generation lærer at værdsætte deres kulturelle rødder.
Rytmer og danseteater
Da Baobab i efteråret 2010 var i Europa, var det med traditionelle trommerytmer og danse på programmet – krydret med dansestykker om aktuelle konflikter i den globale virkelighed – blandt andet om fjendskab mellem muslimer og kristne. For de unge i Baobab er de traditionelle danse en skat, de vil være med til at bevare, men i fritiden spiller og danser de det samme som unge andre steder i verden, for også landområderne i Ghana er med i en globalisering.
Besøg i Danmark
I Danmark måtte de 13 optrædende, der alle var mellem 14 og 21 år, gemme de moderne danse og rytmer til fritid og fester hos værtsfamilierne. Nedenfor kan I se uddrag af Baobabs forestilling med traditionelle afrikanske danse i Slagelse Musikhus. Optagelserne er lavet med et almindeligt kamera.